Lilla Anna i Stora Världen

Om saker du inte visste att du behövde veta eller I shop, therefore I am

Kluven

tisdag, oktober 10, 2006

Det är en väldig massa rosa i omlopp just nu, ingen har väl kunnat undgå Oktobers fokus på bröstcancer. I samband med detta kan man köpa vissa specialsmycken/kläder/skor/etc där delar eller alla pengar går till något som har med bröstcancer att göra. Elle UK hade en massiv Ebay-auktion, jag har själv snubblat över Cartiérklockor, golfbags, Ralph Laurent-linnen, filofaxer, bikinis och är själv spekulant på ett armband.

Trots att det är ett superinitiativ och att man samtidigt kan visa att man har stött kampanjen (genom att ha på sig det man köpt alltså) finns frågan kvar hos mig iaf, varför kan man inte skänka pengar ändå?

Visst är det så här att ändamålen helgar medlen, och jag tycker absolut att man ska fortsätta strömma ut rosa designervaror, men det känns ändå lite sorgligt att det är vad som krävs. Samtidigt ska man ju anpassa just sånna här kampanjer till den tid de ska verka i, för att nå bästa möjliga resultat, och där är det ju jackpott. Kanske sitter det kvar långt inne att konsumera egentligen är något själviskt och att det blir lite krock i hjärnan när det används till något positivt. Det hela kanske bara är en vanesak.

Jag kommer absolut att konsumera det där armbandet, stolt visa upp det och känna att jag bidragit, samt uppmuntra andra att göra samma sak. Jag kommer också att gå igenom lite av en inkörningsperiod där jag både är en självisk konsument men också någon som bidrar med stöd till de som drabbats av cancer och/eller de som jobbar för att utrota den.