Lilla Anna i Stora Världen

Om saker du inte visste att du behövde veta eller I shop, therefore I am

Sunkigt

torsdag, november 02, 2006

Nu när man varit lite här och där på nätet och sett vad folk layout- och designmässigt kan prestera, både privat och officiellt, så är det ju inte för inte man får lite prestationsångest. Jag ser mig gärna som en dataperson med det stora men:et att jag inte är en bildperson. Eller kanske snarare inte en bildredigeringsperson för att vara mer exakt. Det finns två delar av problemet:

1. Jag har en, numera, sunkig blå (blå har den dock alltid varit) Sony Cyber-shot U på 2.0 mega pixels (den var ganska häftig när jag 2003 inköpte den på Heathrow). Den fyller dock funktionen som var anledningen till att jag köpte den, den är väldigt liten och okomplicerad vilket resulterar i att den används frekvent (+ att den är riktigt läcker :)) Detta kombinerat med att jag inte är någon expert på att fotografera gör att bildkvalitén sjunker ännu lite till.

2. Jag har inget bildredigeringsprogram. Eller, jo, det har jag, iPhoto, men det räknas knappt. Apple skryter högt och mycket om hur bra det är samt vilka egenskapper det har, men när man tittar närmare så innebär det att man kan hantera 250 000 bilder (nått sånt), märka dem, ha dem i album... blahablaha. Det behöver man ju inget program för att lyckas med. Nej, vad jag skulle vilja ha är funktioner som är lite mer av klippa-och-klistra-karaktären, sätta ihop, kollage etc. Picasa är ju hyllat lite varstans på nätet, men det finns inte för OS X och de hade tydligen inga planer på att utveckla för det heller. Dock finns det olika "kollage"-program (hittar ingen vettigt länk nu...), man skapar en användare, laddar upp sina bilder, gör sen kollage och fotoalbum av dem som man kan skriva ut, beställa, you name it... Men det var heller inte riktigt vad jag sökte. Egentligen, det jag vill ha är Picasa för OS X :) Nu finns det ju diverse macexperter som säger att iPhoto är minst lika bra och att man ska ge det en chans, och det har jag verkligen gjort! Utan något direkt resultat... Sen kan man ju också använda Photoshop, men det har jag också gett ett ärligt försök, men vi kom helt enkelt inte överens, and that's that.


Min lilla kamera.